Parlem
aquí d'un exemple concret: el suport a l'Alfabetització i
l'Educació
Popular de la comunitat indígena rama de l'Illa de Rama Cay en
el marc de l'agermanament de
Girona amb Bluefields. Recollim
un fragment de l'informe
llegit el passat 21 d'agost en l'acte de celebració del 36è
aniversari de la Croada Nacional d'Alfabetització de Nicaragua
organitzat per l'AEPCFA a
Managua: «...Acabem
d'arribar
de la illa
Rama Cay, que està ubicada al sud
de Bluefields. Vam
trobar
un 23% de analfabetisme
i
l'hem reduït
a un 2.1%. Però no ens
hem quedat
aquí,
a
la postalfabetització estem
atenent
el
5è
i
6è
nivell
amb
una
matrícula de 35 estudiants, en 3er
i
4art
nivell
estem
atenent
a 12 estudiants i
22 en 1er
i
2n.
Amb
l'ajuda
dels companys
de la Universitat
Nacional d'Enginyeria,
pensem
incorporar a tots
els
estudiants i
facilitadors de
l'alfabetització
a desenvolupar
horts
familiars, per
tal de
millorar
la dieta alimentària
dels
infants
i
les persones adultes.
De cara al medi ambient, continuem
executant
la neteja
de l'illa,
ja
tenim
recollides
10 tones de deixalles.
Estem
recolzant
l'excel·lent
feina
dels metges
de l'hospital
Carlos
Roberto
Huembes
de Managua
que
han treballat
en: Ginecologia,
s'han
atès
128 dones
i
s'han
practicat
326 ultrasons; Pediatria,
s'han
realitzat
214 exàmens a infants
menors de 5 anys;
Medicina general, s'han
atès
162 pacients; Epidemiologia, s'ha
realitzat
una nova
caracterització
de la comunitat
localitzant-se
punts crítics com punts
de cria
de mosquits,
pous
destapats,
entre altres;
Es
van dispensar
798 receptes.
El Centre
de Salut
compta
amb
tots
els
medicaments necessaris
per
poder
atendre
les
malalties
que es
presenten habitualment
a
l'illa
i
es
disposa d'una panga
ambulància
amb
motor
per
poder
traslladar
als pacients que requereixen
atenció
a
l'Hospital
de Bluefields...». L'informe
continua parlant de l'alfabetització en Tik Tik Kaanu, Bang Kukuk,
Río Indio i altres comunitats indígenes ramas, però destaco
l'exemple de l'Illa de Rama Cay perquè aquesta comunitat va ser
visitada ara fa un any per una brigada amb presència de gent
eugenienca -l'Empar Casanova, en Ramon Macaya i jo mateix- i una
representació institucional -el regidor i el tècnic de Cooperació
de l'Ajuntament de Girona- i vam tenir l'oportunitat de participar en
el lliurament de diplomes a un grup de dones ramas recentment
alfabetitzades. L'alfabetització els hi havia obert una porta a
l'esperança en un futur millor. Doncs, per a l'AEPCFA, alfabetitzar
és molt més que ensenyar a llegir i escriure: és millorar la
producció, la salut i el medi ambient millorant la consciència, el
compromís, la participació i l'organització popular i l'esperança.
I l'esperança, convé recordar aquella frase de Paulo Freire, «es
fa indispensable per a l'existència». La cooperació internacional
generada per una ciutat educadora i solidària amb bases ètiques i
polítiques al marge del mercantilisme i altres pecats tan habituals
en el món de la «solidaritat» és sempre una font d'ensenyances i
d'afectes, però sobretot, com en l'exemple que ens ocupa, és una
font d'esperança. A Rama Cay comencen a somiar que sí es pot i que
tot és possible: la cooperació gironina en aquest cas camina pel
bon camí. Ens podem felicitar.
Sebas
Parra. AEPCFA
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada