Propostes
presentades
en
la Jornada «L'alfabetització a Nicaragua. Trenta anys de
solidaritat des dels municipis catalans», organitzada per
l'Ajuntament de Girona, el FCCD i l'AEPCFA, celebrada a Girona el
18 de juny de 2016
1)
aportació econòmica al projecte 2913 del FCCD, Extensió de la
cobertura de l'alfabetització a les comunitats rames de Bluefields,
RAAS
2)
adquisició d'exemplars del llibre El sueño que fue. Un relato
sobre la alfabetización en Nicaragua (annex
1).
3)
Crida a possibles cooperants que puguin viure entre 3
a 5
mesos en la comunitat
1)
organització d'activitats en el municipi sobre
l'Ofensiva final, els analfabetismes, l'alfabetització i la
protecció de les llengües indígenes i el
paper de la cooperació dels
municipis catalans (3)
2)
col·laboració amb el futur
Fons documental
Bluefields/NIC de
l'Ajuntament de Girona, amb
aportacions,
difusió,... (annex
2)
3)
divulgació de les conclusions de la Jornada d'avui
Notes:
(1)
L'Ofensiva final pretén declarar la Nicaragua indígena Territori
Lliure d'Analfabetisme una vegada alfabetitzades les comunitats dels
mískitus i mayagnes de la RAAN i dels rames de la RAAS.
(2)
L'objectiu general de la
sensibilització seria fer visible la cooperació municipalista
catalana en l'alfabetització
de les comunitats indígenes nicaragüenques destacant el que
representa:
• de suport a les llengües minoritàries, minoritzades o en perill d'extinció
• d'obertura de vies reals i efectives de desenvolupament en matèria de producció d'aliments, cercant una dieta equilibrada, atenció a la salut i millora del medi ambient
• d'estimulació de millors relacions dels governs -territorial, regional i nacional- amb les comunitats indígenes i el reconeixement dels seus drets i opcions de benestar
• de millora de l'autoestima individual i col·lectiva de les comunitats indígenes
• de suport a les llengües minoritàries, minoritzades o en perill d'extinció
• d'obertura de vies reals i efectives de desenvolupament en matèria de producció d'aliments, cercant una dieta equilibrada, atenció a la salut i millora del medi ambient
• d'estimulació de millors relacions dels governs -territorial, regional i nacional- amb les comunitats indígenes i el reconeixement dels seus drets i opcions de benestar
• de millora de l'autoestima individual i col·lectiva de les comunitats indígenes
(3)
L'objectiu
general de les accions seria la sensibilització envers el dret a
l'educació de tothom i la necessitat d'eradicar els analfabetismes
arreu destacant
• la relació analfabetisme/pobresa/gènere/minories
• la urgència, la necessitat, la justícia i el valor de l'alfabetització
• la situació dels analfabetismes a casa nostra: l'analfabetisme funcional/l'analfabetisme digital/l'analfabetisme polític... L'AEPCFA-Girona disposa d'un model metodològic i de materials ja experimentats i avaluats per ajudar les accions.
• la relació analfabetisme/pobresa/gènere/minories
• la urgència, la necessitat, la justícia i el valor de l'alfabetització
• la situació dels analfabetismes a casa nostra: l'analfabetisme funcional/l'analfabetisme digital/l'analfabetisme polític... L'AEPCFA-Girona disposa d'un model metodològic i de materials ja experimentats i avaluats per ajudar les accions.
Annex
1
Enguany,
l'Associació d'Educació Popular Carlos Fonseca Amador, AEPCFA, amb
l'alfabetització de diverses comunitats indígenes rames de la RAAS,
ha iniciat una Ofensiva final que vol culminar amb la declaració de
la Nicaragua Indígena Territori Lliure d'Analfabetisme. Actualment
s'alfabetitzen les comunitats de la reserva Índio Maíz i altres del
municipi de Bluefields. Es clourà així una experiència que, durant
prop d'una dècada, ha fet possible l'alfabetització dels pobles
mískitus, mayagnes i rames de la costa carib tancant el cercle de
l'eradicació de l'analfabetisme a Nicaragua. Una experiència dura,
complexa i plena de dificultats pedagògiques, organitzatives i
logístiques. Una experiència acompanyada sempre per la cooperació
catalana, i, molt especialment, pels ajuntaments liderats pel FCCD.
L'AEPCFA,
des de Nicaragua, ens fa una crida per tal de col·laborar
econòmicament donant suport a l'Ofensiva final i alhora ens
continua demanant la difusió de la magnitud i qualitat de la
cooperació catalana en particular i la generosa i continuada lluita
del poble nicaragüenc en general per l'eradicació de
l'analfabetisme. Ara més que mai necessiten fer front amb urgència
a les extraordinàries despeses que representa la capacitació,
la
mobilitat i
el manteniment de les brigades de joves universitaris que traslladen
els generadors, equips audiovisuals i els materials didàctics i
coordinen les accions alfabetitzadores protagonitzades sempre per les
pròpies comunitats.
En
aquest moment l'AEPCFA-Girona disposa d'un fons de 660 exemplars del
llibre El
sueño que fue. Un relato sobre la alfabetización en Nicaragua.
Pineda Flores, O. i Parra, S. AEPCFA. Novembre 2014. 383 p. ISBN
978-84-943271-0-0. Els beneficis de la seva venda poden dedicar-se
íntegrament a l'Ofensiva final al temps que es fa la difusió
demanada en
biblioteques, centres educatius, entitats i persones potencialment
interessades, etc..
És
per tot això que ens dirigim als ajuntaments, especialment els socis
del FCCD, entitats
culturals i educatives, organitzacions
polítiques, sindicals i cíviques i entitats solidàries,
convidant-les
a donar suport a l'Ofensiva final col·laborant amb l'adquisició de
llibres.
Què
cal fer?
1-
Ingressar l'import corresponent
al c/c de l'AEPCFA-Girona: ES89
0081 0146 5300 0110 5111
(import
d'una c/ de 12 exemplars: 100 €, a
ports
pagats)
2-
Enviar un correu-e a sebasparra@solidaries.org
adjuntant justificant de l'ingrés i aportant les dades postals on
s'han d'enviar els llibres
3-
Confirmar la
recepció dels llibres
|
Annex
2
CREACIÓ
D'UN FONS
DOCUMENTAL
BLUEFIELDS-NICARAGUA
La
cooperació catalana amb el poble de Nicaragua ha acumulat un
patrimoni
inavalaluable en ensenyances, afectes i materials. Més d'una
trentena de municipis agermanats, milers de brigadistes i cooperants
i experiències de cooperació de tota mena han generat un bagatge
documental extraordinari
i únic. Específicament en matèria d'Alfabetització i Educació
Popular l'AEPCFA i altres organismes i entitats conservem un llegat
important. Tot
es podria perdre... Com
ens recorda el documentalista xilè Patricio Guzmán «lo que no se
registra y se conserva no existe en la memoria de los pueblos».
Creiem que en la Ofensiva final que portarà a la declaració de la
Nicaragua Indígena Territori Lliure d'Analfabetisme és oportú
començar a pensar en la recollida, selecció, indexació i
catalogació d'aquest llegat, trossets de cor i memòria de trenta
anys i més de cooperació.
Que aquest llegat recordi una història irrepetible i pugui
impulsar-ne de noves en les generacions futures.
Algunes
consideracions:
→ L'Ajuntament
de Girona ha mostrat sempre una molt bona disposició a acollir els
projectes relacionats amb la ciutat germana de Bluefields i, en
general, Nicaragua. Concretament, estaria disposada a participar
activament en la creació d'un Fons
documental Bluefields-Nicaragua
per tal de reunir, conservar, custodiar i divulgar tota mena de
materials fruit de la cooperació dels nostres pobles.
→ Inicialment,
l'AEPCFA-Girona aportaria, en forma de donació, aproximadament:
-
200/225 llibres i opuscles
-
20/25 exemplars de diferents revistes
-
10/15 documents videogràfics
-
una selecció de 100/125 documents escrits, indexats i arxivats
I,
amb tota seguretat, el FCCD, diversos ajuntaments i organismes, Casa
de Nicaragua i entitats i persones solidàries amb Nicaragua
col·laborarien amb el projecte.
→ Converses
amb la Biblioteca Carles Rahola de Girona
i el CeDRe de la Coordinadora d'ONG solidàries de les comarques
gironines
mostren el seu interès en
el projecte
i confirmen
que
es possible començar a treballar passat l'estiu en la creació del
Fons.
És
per tot això que
PROPOSEM una trobada de treball entre
els organitzadors de la Jornada -Ajuntament de Girona, FCCD i
AEPCFA-, oberta a la Casa de Nicaragua i el CeDRe, per tal de
concretar tots els extrems de
tipus tècnic
que permetin començar a treballar.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada