dimarts, 29 de març de 2011

CURS DE COOPERACIÓ: INSCRIPCIONS FINS AL DIA 2 D'ABRIL...

Curs La cooperació internacional en l’àmbit educatiu:

l’exemple de Nicaragua


JUSTIFICACIÓ

La FETE-UGT de Catalunya vol apropar als treballadors i treballadores de l’ensenyament, estudiants de les universitats catalanes, prioritàriament de les Facultats d’Educació, tècniques i cooperants i persones interessades en la cooperació internacional i l’educació per al desenvolupament a la realitat teòrica i pràctica en l’àmbit educatiu per tal de millorar la seva formació, la seva pràctica i el seu compromís en relació a aquests temes.

El curs pretén compartir el bagatge acumulat durant dècades per un grup de sindicalistes solidaris i solidàries en l’àmbit de la cooperació internacional, especialment en l’àmbit educatiu amb Nicaragua, un paradigma de la cooperació catalana a tots els nivells.

OBJECTIUS

- Fer una aproximació crítica, teòrica i pràctica, a la cooperació internacional en l’àmbit educatiu

- Conèixer els projectes de cooperació de Sindicalistes solidaris i del grup cooperació-fete

- Conèixer la cooperació catalana amb l’AEPCFA en matèria d’alfabetització i l’Educació Popular a Nicaragua

- Facilitar la participació i el compromís en projectes de cooperació en l’àmbit educatiu

DIRIGIT PREFERENTMENT A

- Treballadors/es en actiu de l’àmbit educatiu

- Estudiants universitaris/àries interessats/des en la cooperació internacional en l’àmbit educatiu

- Professionals i voluntaris/àries en matèria de cooperació internacional

DURADA I CALENDARI

30 hores: 20 presencials (dimarts, 5, 12 i 26 d’abril i 3 i 10 de maig i dissabte 14 de maig ) i 10 no presencials (elaboració de treball o pràctiques). Els i les alumnes de la UdG hauran de consultar amb l’Oficina de Cooperació per al Desenvolupament el tema de les pràctiques.

PROGRAMA SESSIONS PRESENCIALS

sessió

temes i continguts

formador/a

1/3h

18

a

21

1.- Introducció

1.1. Justificació i finalitats del curs

1.2. Les desigualtats en el món actual i les desigualtats en l’àmbit educatiu

1.3. Dues eines solidàries al nostre abast: la cooperació internacional i l’educació per al desenvolupament

Roser Font i Sebas Parra

2/3h

18

a

21

2.- La cooperació internacional a la UGT de Catalunya: Sindicalistes solidaris

2.1. La vocació solidària i internacionalista de la UGT

2.2. Justificació i línies estratègiques de Sindicalistes solidaris

2.3. Projectes de Sindicalistes solidaris

Paco Neira i Jaume Soler

3/3h

18

a

21

3.- La cooperació i l’educació per al desenvolupament en l’àmbit de la solidaritat internacionalista

3.1. Conceptualització de “cooperació”, “desenvolupament” i “solidaritat”. Glossari bàsic

3.2. De què parlem quan parlem de cooperació per al desenvolupament i educació per al desenvolupament.

3.3. Anàlisi crític de projectes

Sebas Parra

4/3h

18

a

21

4.- La cooperació en l’àmbit educatiu: l’exemple de Nicaragua

4.1. La cooperació en l’àmbit educatiu: prioritats

4.2. Perquè l’alfabetització? Perquè Nicaragua?

4.3. Marc general: l’Educació Popular i la Pedagogía del Amor

Sebas Parra, Joan Colomer i Roser Font

5/3h

18

a

21

5.- Una experiència concreta: alfabetització a la comunitat mayangna de Musawás, RAAN, Nicaragua

5.1.- Les fases de l’alfabetització: enamorar, organitzar, alfabetitzar, sistematitzar i avaluar

5.2.- Verificació i avaluació dels resultats i celebració de la Declaració de Territori Lliure d’Analfabetisme: el paper de les brigades internacionals

5.3.- Testimoniatge gràfic d’una brigadista

Sebas Parra, Joan Colomer i Roser Font

6/5h

9

a

14

6.- Taller de materials i projectes

6.1. Vídeofòrum I, sobre ¿Qué cosa es la alfabetización mi hermano?

6.2. Vídeofòrum II, sobre documental XXX aniversari de la CNA de Nicaragua

6.3. Presentació de projectes:

- cooperació amb l’AEPCFA, en xarxa amb altres institucions i organismes de Catalunya i arreu, especialment en el projecte d’alfabetització de les comunitats indígenes Rama-Kreole de la RAAS, Nicaragua

- participació en les activitats de la PNLA, Plataforma per una Nicaragua Lliure d’Analfabetisme, especialment en el grup “observatori de la cooperació descentralitzada catalana amb Nicaragua”

- IV Brigada IPF-AEPCFA a Bluefields, RAAS, Nicaragua

- projecte de sensibilització i educació per al desenvolupament a Girona i Barcelona

Sebas Parra i Pep Caballé

PREU:

El curs és gratuït

INFORMACIÓ I INSCRIPCIONS: fins al 2 d’abril, a: cooperaciofete@gmail.com